Eerste maand, eerste indruk - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Alex - WaarBenJij.nu Eerste maand, eerste indruk - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Alex - WaarBenJij.nu

Eerste maand, eerste indruk

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

30 Januari 2018 | Finland, Jyväskylä

Er zijn nu een aantal weken verstreken, en hoewel het leven op het eerste gezicht niet superveel verschilt met Nederland, duurt het toch even voordat de draad weer helemaal opgepakt is. Het kan zijn dat het verhaal wat warrig wordt, omdat er best veel te vertellen valt.

De introductieperiode begon al op 3 januari, waardoor ik in principe een vrij korte vakantie had; het scheelt enorm dat de vakken niet allemaal tegelijk beginnen; de eerste weken was ik meer vrij dan dat ik op de uni te vinden was. Nu de meeste vakken begonnen zijn, kom ik meer in het ritme en kan het bier weer in de koelkast.

--- aankomst ---
Vanuit Helsinki ben ik met de trein naar Jyväskylä gereisd, waar een tutor - een ouderejaarsstudent - mij heeft opgehaald van het station. Met de auto bracht ze mij naar mijn appartement, heeft ze mij - samen met haar andere tutees - rondgeleid door de stad, de woonwijk waar ik woon, en de campus.
Mijn appartementje is onderdeel van een groot netwerk van (studenten)flats, gelegen in de wijk Kortepohja, 2 km van het centrum. Het is goed bereikbaar met de bus, maar het is ook prima te voet of per fiets te doen.


--- universiteit ---
De universiteit ligt vlakbij het centrum, en bestaat uit drie campussen; een oud gedeelte (ook de grootste); een groot complex met hoorcollegezalen en een nieuw gedeelte voor de bètafaculteiten. Tot nu toe heb ik de meeste colleges op het oude hoofdcomplex, waar ook het nieuwe educatiegebouw staat. Ik zal foto's toevoegen van het educatiegedeelte.

--- sociaal leven ---
Met mijn flatgenoot - een 21-jarige Rus - kan ik het goed vinden. We eten regelmatig samen, hebben gemeenschappelijke vakken en zijn wel eens te vinden in de sportschool. Verder trekken we op met bevriende medestudenten uit onder andere Oostenrijk, Griekenland, Tsjechië en Zuid-Korea.
Het ESN (Erasmus Student Network) heeft ook in Jyväskylä een vestiging en organiseert diverse activiteiten, zoals een pubquiz, internationaal diner, sportactiviteiten en reizen naar Lapland, Rusland, Zweden en de Baltische staten.

--- weer & klimaat ---
Tot nu toe mag ik niet klagen; het is overwegend droog (af en toe wat poedersneeuw) met temperaturen tussen +5 en -22. Gemiddeld vriest het een aantal graden en dat is prima, als je je erop kleedt.

Binnenkort zal ik een nieuwe update doen met meer gedetailleerde info :)



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alex

Uitwisselingsstudent in Jyväskylä, Finland

Actief sinds 30 Jan. 2018
Verslag gelezen: 373
Totaal aantal bezoekers 3608

Voorgaande reizen:

01 Januari 2018 - 31 Mei 2018

Studeerervaring in Finland

Landen bezocht: